Nákupy přes internet jsou dnes čím dál oblíbenější. Jejich popularita se začala zvedat během pandemie covidu, kdy byla většina obchodů zavřena. Avšak ani poté, co byla omezení zrušena, se situace příliš nezměnila. Lidé si zvykli na pohodlné nákupy z domova. Situaci navíc pomohl i rozvoj doručovacích boxů, kam si můžeme nechat náš nákup dovézt a později si jej vyzvednout. Nemusíme tak čekat, zda nám pošta náš balík nedoručí v době, kdy budeme v práci.
Ovšem je jasné, že to není jen tak. Jednou z věcí, které můžeme při nákupu čekat, je i e-mail žádající o hodnocení obchodu Shisharium, ve kterém jsme nakupovali. Většinou nám přijde i v případě, kdy jsme při zadávání objednávky zadali, že nechceme dostat tento typ e-mailu. Je ale otázkou, zda je pro nás skutečně výhodné, abychom toto hodnocení dávali.
Jistě, na první pohled to vypadá celkem nevinně – stačí jen kliknout na dané hodnocení, a to je vše. Je tomu ale skutečně tak? Ve skutečnosti nás však tato akce jen přesměruje na jinou webovou stránku, kde můžeme konečně zadat hodnocení. Ukazuje se, že je to komplikovanější, než se může zdát.
Nejenže zde zadáme číselné hodnocení, obvykle od jedničky do pětky, což bychom mohli předpokládat, ale také mnohá další. Například zde musíme vypsat, co konkrétně nám vadilo, s čím jsme byli spokojeni, a také jiné věci. Z jednoduchého jednoho kliknutí se tak stane vyplňování dlouhého formuláře, což také rozhodně není pro většinu z nás nic příjemného.
K čemu to ale všechno slouží? Především k tomu, aby obchodník měl co nejpřesnější zpětnou vazbu a věděl tak, co dělá dobře a v čem se naopak může zlepšit. To je jedna z věcí, které je v podnikání těžké získat, avšak které jsou k nezaplacení. Dále však také sbírá údaje o svých zákaznících. Ty mu pomohou, pokud u něj daný člověk nakoupí znovu – a to se v dnešní době děje stále častěji.